A résztvevőknek két alkalommal kellett megjelenniük, egyszer alkoholmentes italt, egyszer pedig annyi vodkát és áfonyalevet kaptak, utóbbi esetben annyit, véralkoholszintjük nagyjából elérje a 0,008 százalékot.
A sokak által ismert városi legenda szerint az alkohol hatására az egyébként kevésbé vonzó embereket is szépnek látjuk, az elképzeléssel vígjátékokban, sorozatokban is találkozhatunk. Egy friss
tanulmányban a szakértők tudományos módszerekkel próbálják felmérni, hogy igaz-e a megfigyelés – írja a
The Guardian.
Az úgynevezett beer goggles-, azaz sörszemüveg-hatás gondolata az 1980-as években, amerikai férfi egyetemisták körében született meg. Bár az elméletre vannak anekdotikus bizonyítékok, az alkohol és a fizikai vonzalom közötti kapcsolatot szisztematikusan még nem vizsgálták.
Az új kísérletben arra kérték az alanyokat, hogy fotók és videók alapján értékeljenek másokat. A résztvevőknek azt mondták, a későbbiekben találkozhatnak is az érintettekkel, ezzel adva valósághű töltetet a helyzetnek. Rebecca Monk, az Edge Hill-i Egyetem munkatársa és a csapat tagja szerint ez a fajta megközelítés eddig hiányzott a hasonló vizsgálatokból.
A 24.hu által is szemlézett cikk szerint a kísérletben 18 férfi baráti pár vett részt, az alanyoknak nőket és férfiakat kellett pontozniuk. A barátok bevonásával az ivási helyzeteket igyekeztek szimulálni. A résztvevőknek két alkalommal kellett megjelenniük, egyszer alkoholmentes italt, egyszer pedig annyi vodkát és áfonyalevet kaptak, utóbbi esetben annyit, véralkoholszintjük nagyjából elérje a 0,008 százalékot.
Mindkét alkalommal értékelniük kellett a felvételeken szereplőket, és arra kérték őket, válasszák ki azokat, akikkel a későbbiekben leginkább szeretnének interakcióba lépni. Az eredmények azt mutatták, hogy az alkohol nem fokozta a vonzerő érzetét.
„Arra jutottunk azonban, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel választottak olyan személyeket, akiket alkoholfogyasztás után véltek a legvonzóbbnak” – mondta Molly Bowdring, a Stanford Megelőzés Kutatási Központ szakértője. Az ittas résztvevők 1,71-szer nagyobb valószínűséggel választották ki a négy legvonzóbb jelölt közül az egyiket, akivel potenciálisan találkoznának, mint józanon.
Monk szerint az alkohol nem a vonzerő megítélésére hat, hanem inkább a bátorságot erősíti. Úgy tűnik, ittas állapotban az ember egyszerűen hajlandóbb másokkal interakcióba lépni.